Prinsessmamman

Om mamman, hennes små prinsessor, pappan, livet och sådär...

13 augusti 2007

Cocillana-Etyfin

Så heter min hostmedicin.
Och jag vill härmed utfärda en varning.
Undvik den om det går!

Jag har mått konstant illa i 1½ dygn nu.
Jojo, här snackar vi bieffekter.
Hosta eller illamående?
Jag säger pest eller kolera?

22 Comments:

  • At 13 augusti, 2007 19:48, Anonymous Grynet said…

    Ja jösses! Den är apstark! Man blir alldeles snurrig av den... :(

    Krya på dig!

     
  • At 13 augusti, 2007 22:15, Blogger Camillas lockar said…

    Jätteblä! Stackare. Ska inte ta den ever.

     
  • At 14 augusti, 2007 09:08, Anonymous Moster said…

    Va, blev du så dålig av DEN? Jag tycker att den smakar gott och gör susen! Inget illamående av den än...

     
  • At 14 augusti, 2007 09:39, Blogger Baba said…

    Lite morfin har väl ingen dött av... :) Den brukar hjälpa mig, men jag håller med om snurrigheten. Den får man nog ta om man inte vill se sina egna lungor ligga där upphostade ur bröstet.

    Snygg tajming till skolstarten. Krya på dig!

     
  • At 14 augusti, 2007 09:51, Blogger Trollmor said…

    Den som e så go!
    men "lite lullig var dag" är väl skönt....

    Krya på dej!
    Kram

     
  • At 14 augusti, 2007 16:57, Anonymous Anonym said…

    Jag har aldrig känt något speciellt när jag tagit den hostmedicinen, men den gör susen! :)

     
  • At 16 augusti, 2007 18:22, Anonymous Tommy said…

    Hoppas du mår bättre!

     
  • At 16 augusti, 2007 23:11, Blogger Alvas Pappa! said…

    ILLAMÅENDE! det kan man ju somna ifrån!

    krya på sig!!

     
  • At 18 augusti, 2007 13:44, Anonymous Tovan tycker said…

    Fy, krya på dej!

     
  • At 01 juni, 2008 22:28, Anonymous Anonym said…

    Den är den enda som funkar på mig. Har haft den sedan jag var barn.
    Min förra läkare tyckte det var okej att skriva ut den och sa tom att den är den enda som funkar. Men andra läkare typ vägrar.

     
  • At 19 augusti, 2008 21:40, Blogger Magicgirl said…

    Har dåliga erfarenheter själv- aldrig mer!!!

     
  • At 03 oktober, 2008 10:42, Anonymous Anonym said…

    Jag säger ge den till mig, jag hostar snart upp lungorna ur halsen!

     
  • At 14 november, 2008 13:03, Anonymous Anonym said…

    Det är inte meningen att man skall svälja hela flaskan..

     
  • At 02 december, 2008 00:02, Anonymous Anonym said…

    https://www.flashback.info/showthread.php?t=449953

    bra länk om doseringar och mer! :)

     
  • At 09 december, 2008 05:56, Anonymous Mickis said…

    Samma här plus att jag fått utslag i hela ansiktet och är svullen i ansiktet och runt halsen :(

     
  • At 16 december, 2008 20:44, Anonymous Anonym said…

    Vissa reagerar med illamående på morfinpreparat medan andra tycker att det är underbart. Jag skulle föreslå att du halverar dosen och om du fortfarande mår dåligt halvera igen. Du har "turen" att inte gilla morfin vilket minskar risken för beroende avsevärt :). Cocillana-etyfin innehåller etylmorfin och är STARKT beroendeframkallande varför man inte ska ta större dos än att hostan mildras. Tänk på att om du är extra känslig så behöver du inte så stor dos. Morfin har dessutom muskelavslappnande och sövande effekt vilket i för stora doser ökar risken för andningsuppehåll i sömnen. Man bör vara försiktig med denna typ av mediciner, men som en del har sagt så är det vid riktigt kraftig hosta en av de få hostdämpande mediciner som faktiskt fungerar. Jag misstänker att du inte hade så farlig hosta trots allt då du mest reagerade på snurrig i huvudet och illamående. När man hostat mer eller mindre kontinuerligt i en vecka och det känns som om hela andningsapparaten håller på att brista då tar man gärna både snurrighet och illamående. Jag talar av egen erfarenhet då även jag mår illa av etylmorfinet i cocillana.

     
  • At 13 januari, 2009 11:57, Anonymous obefläckad said…

    visst, yrsel, förstoppningar.
    dock så måste jag säga som så, att ruset är värt alla biverkningar, men det är mn uppfattning.

     
  • At 14 mars, 2009 12:59, Anonymous Anonym said…

    Jag har fått lunginflammation och har fått antibiotika samt Cocilliana för hostan. De som haft den har sagt att det är den bästa hostmedicinen.
    Jag förstod dock inte vart mina konstiga biverkningar kom ifrån förrän jag slutade ta hostmedicinen.
    Jag får krypningar i benen, hjärtklappning och känner mig tung och orkeslös. Mår väldigt konstigt av hostmedicinen med andra ord och tänker inte ta den mer.

     
  • At 07 augusti, 2009 14:50, Anonymous Anonym said…

    Den är mycket effektiv hostmedicin men man blir bra snurrig och illamående och trött av den.
    Jag har slutat med Cocillana!!!

     
  • At 05 december, 2011 17:34, Anonymous Anonym said…

    jag vill påpeka att det är en receptbelagd medecin som vi pratar om. och bör endast användas under den tid den är skriven för. så för att lindra vanlig förkylningshosta så är den overkill, och kan vara skadlig för kroppen.

    Om man känner sig dåsig och matt (minst sagt) så är det morfinet och etanolen, sprit och bedövande gör så med en.

    pekar bara ut det uppenbara som de flesta verkat missat.

     
  • At 08 september, 2012 14:17, Anonymous Anonym said…

    Cocillana är ju en drog så det är inte så konstigt att man blir lite snurrig. Vissa tar det ju faktiskt för att få ett rus, späder ut det med sprite för att sen känna eufori och avslappning. Därför det är farligt att överdosera, eftersom mn blir helt galet beroende. Men det är den bästa host medicinen helt klart, ett tips är om det smakar illa är att äta en piggelin efteråt eller dricka någon dricka som smakar mycket, kanske fanta eller någon god juice. Funkade för mej iaf, och jag är en riktig mes när det gäller att ta flytande mediciner.

     
  • At 15 maj, 2013 06:33, Anonymous Anonym said…

    Jag har fått svår förstoppning, men eftersom jaj även äter annan medicin är frågan vad som beror på vad. Vet någon vad det är för mekanism? Påverkas själva matsmältningen eller är det fråga om att tarmmuskulaturen, frammatningen så att säga, påverkas?

     

Skicka en kommentar

<< Home